Wschodniosłowiański Kalejdoskop: Sensacja i przygoda jako atrakcyjna forma podawcza w białoruskiej powieści historycznej
SENSACJA I PRZYGODA JAKO ATRAKCYJNA FORMA PODAWCZA W BIAŁORUSKIEJ POWIEŚCI HISTORYCZNEJ
Szczególną rolę w kwestii formowania jednostki odgrywają utwory o tematyce historycznej, wobec tego pojawia się konieczność dobrania właściwych form
i chwytów literackich, które sprzyjałyby zachęcaniu do czytania, czyniłyby percepcje przesłania utworu bardziej przystępną, a co za tym idzie, pomagałyby w popularyzacji literatury wśród szerokego kręgu odbiorców.
Za twórcę współczesnej białoruskiej powieści historycznej uchodzi Uładzimir Karatkievič. Wzorując się na powieściach Waltera Scotta, dążył do połaczenia na kartach swych utworów – Nie wolno zapomnieć, Dzikie łowy króla Stacha, Kłosy pod twym sierpem, Czarny zamek olszański etc – prawdziwego obrazu przeszłości z przyciągającą uwagę czytelnika intrygą, której siłą napędową stawały się wielkie namiętności ludzkie, szacunek dla przodków, żądza władzy i pieniędzy etc. Wprowadzenie do utworu o tematyce historycznej wątków prygodowych i sensacyjno-kryminalistycznych zostało zrealizowane przez Karatkieviča w utworze Dzikie łowy króla Stacha (od momentu ukazania się zaczęła się cieszyć wielkim uznaniem wśród czytelnikiów) oraz Czarny zamek olszański. Z kolei, w powieściach Chrystus objawił się w Grodnie oraz Kłosy pod twym sierpem zostały umiejętnie wykorzystane przypowieść i przygoda.
Przygoda i sensacja pojawiają się również w twórczości współczesnych prozaików białoruskich piszących utwory o tematyce historycznej. Za przykład mogą posłużyć Pogoń na Grunwald (1986) Kastusia Tarasaua, Miecz księcia Viački (1987), Ślad wilkołaka (1988), Żelazne żołędzie (1990), Nazwij syna Konstantym (2010) Leanida Dajneki, Litewski wilk (2005) Alesia Navaryča, Miasto ryb (2007) Natalki Babinej, trylogia Łarysy Rublieŭskaj:Awantury Pranciša Vyrviča, żaka i szpiega (2012) Awantury studiosusa Vyrviča (2014) oraz Awantury draguna Pranciša Vyrviča (2014) itd.
DK
Osoba publikująca: Bartosz Gołąbek